Acord metropolità per millorar la qualitat de l’aire restringint el trànsit privat

La notícia aquesta setmana ha estat que la Generalitat impedirà a partir de desembre circular als cotxes de més de 20 anys durant els episodis ambientals de contaminació. Però el realment significatiu és que la pròpia Generalitat, l’Àrea Metropolitana, la Diputació i els Ajuntaments començaran a treballar junts mesures concretes per millorar la qualitat de l’aire. Ho van escenificar el passat dilluns al Palau de Pedralbes de Barcelona amb una reunió entre totes les administracions on van presentar un acord per reduir un 30% les emissions vinculades al trànsit a la conurbació de Barcelona en el termini de 15 anys.
Entre els assistents a la reunió hi havia l’alcalde de Ripollet, JM Osuna, qui valora el fet que s’hagi començat a treballar en buscar solucions de forma conjunta i considera que la cimera va ser “positiva”.
Objectiu: Reduir el trànsit
L’objectiu de les administracions és reduir els alts nivells de diòxid de nitrogen (NO2) a l’Àrea Metropolitana, que anomenen Àmbit 40 (pel nombre de municipis implicats). I com el principal emissor d’aquest contaminant són els vehicles les mesures aprovades busquen la reducció del trànsit. Per aconseguir-ho es preveuen mesures restrictives però també fiscals, de promoció del transport públic i renovació del parc de vehicles.
El cert és que les mesures restrictives han estat les més comentades aquesta setmana i també són les úniques que s’han concretat i detallat.
A partir de l’1 de desembre quan hi hagi un episodi de contaminació (en els últims anys com a molt s’hi han registrat cinc a l’any) es prohibirà la circulació dels turismes de més de 20 anys i les furgonetes i camions de més de 22. A partir del 2019 la prohibició de circulació serà permanent de dilluns a divendres. A tot Catalunya aquests vehicles vells suposen un 7% dels turismes i un 16% entre les furgonetes però a Ripollet tenim un parc de vehicles antic i es quedaran sense poder circular uns 1.600 turismes i unes 250 furgonetes, sense comptar aquí els vehicles clàssics (que tenen més de 25 anys). La mitjana d’antiguitat dels 16.296 turismes que hi ha a Ripollet és de 10,1 anys i arriba als 11,7 anys en el cas de les furgonetes.
L’alcalde, JM Osuna, considera que aquestes mesures restrictives “són necessàries i cal valorar-les però han d’anar acompanyades, en paral·lel, sí o sí d’una millora del transport públic”. De fet, segons Osuna aquesta va ser la principal reivindicació de tots els alcaldes presents a la reunió. “Vam sol·licitar millores en el transport públic, en el nostre cas cal que hi hagi connexions ferroviàries i fins que aquestes no arribin s’han d’habilitar busos llançadora fins a les estacions més properes. Per altra banda a més de millorar la connexió amb Barcelona cal que s’incrementi també el transport públic amb altres municipis i amb els polígons industrials”, explica l’alcalde qui reconeix que a la reunió “va faltar concreció en la millora del transport públic”. La Generalitat sí va respondre als alcaldes que les millores en transport públic necessiten de finançament i van apuntar que s’estudiarà la instal·lació de peatges de descongestió, l’impost als hidrocarburs o apujar el tribut metropolità, que es recapta com a recàrrec amb l’IBI.
Mesures locals variades
L’acord per a la qualitat de l’aire, que properament haurà de ser aprovat pels municipis, es desenvolupa al mateix temps que els treballs que s’estan fent en l’àmbit de l’Àrea Metropolitana. Tots dos comprometen als ajuntaments a estudiar la millora de la xarxa de carrils bici, apostar per la pacificació del trànsit i protecció dels entorns escolars, la peatonalització d’algunes zones urbanes, augmentar el control de les emissions industrials i també estudiar modificacions fiscals que bonifiquin els vehicles no contaminants i elèctrics. Un ventall de mesures que busca netejar l’aire que respirem per millorar la nostra salut.
.
Renovació del parc de vehicles
Entre les actuacions de l’Acord hi ha la voluntat de renovar el parc de vehicles, reduir els diesel i augmentar els elèctrics.
Per fer-ho es preveuen avantatges fiscals i ajudes. La única mesura concretada fins ara és la targeta verda que permetria gaudir de transport públic gratuït durant tres anys a tots aquells que donin de baixa un diésel de més d’11 anys o un benzina de més de 20 i no en comprin cap de nou.
.

.

Leave a comment

Your email address will not be published.

*



Aquesta pàgina utilitza galetes ('cookies'). Si continua navegant dóna el seu consentiment i accepta la nostra política de galetes, clica aquí per a més informació.plugin cookies

ACCEPTAR
Aviso de cookies