Lidia Rodríguez: ‘És possible que llencin el nostre projecte al mercat, seria molt bèstia’

Si Hollywood és l’indret de referència per la indústria del cinema Silicon Valley ho és per la indústria tecnològica. Google, Apple o Facebook són algunes de les empreses que tenen la seu a aquesta regió nord-americana. El passat estiu una ripolletenca de només 17 anys va poder conèixer la ‘Vall del Silici’. Lidia Rodríguez, acompanyada de les seves companyes Judit Lopera, Maria Roca i Laura Miranda va tenir la possibilitat d’anar-hi. Tot això gràcies a un projecte per purificar l’aire contaminat guanyador del concurs ‘Desafío Emprende’ de l’Obra Social de La Caixa.
.
Revista de Ripollet: Com vau conèixer aquesta iniciativa de L’Obra Social de La Caixa i com va?
Lidia Rodriguez: Ho vam conèixer a través d’un company quan estàvem a quart de la ESO. Ho va trobar per Internet i li va comentar a la professora amb la que ens hem presentat. I aquest projecte és diu ‘Desafío Emprende’ que tracta de fomentar l’emprenedoria entre els més joves.
RdR: Amb quants projectes competíeu?
L.R: Es presentaven projectes d’arreu d’Espanya, Sud-Amèrica i Ghana però en tres categories segons la regió. En la nostra es van presentar un total de 610 centres i de cada centre és presentava més d’un projecte. Per exemple del nostre es van presentar deu. En total van ser 3.900 projectes. D’entre tots aquests, 35 eren seleccionats per anar a un campus que es feia aquí a Catalunya, a Tiana. En aquest campus ens van formar i ens van donar instruccions per desenvolupar el projecte a més de proposar-nos petits reptes. L’últim d’aquests reptes va ser fer una presentació davant dels prop de 200 participants més el jurat format per emprenedors. Ells van decidir els cinc projectes premiats per anar a Silicon Valley.
RdR: Com va anar el viatge a Silicon Valley?
L.R: Quan van sortir els cinc equips guanyadors ens van tornar a reunir al CosmoCaixa per tornar a presentar el projecte. Llavors ens van assignar una empresa, a nosaltres ens va tocar KPMG, una empresa d’auditoria. Cada empresa proposava reptes als equips perquè els desenvolupéssim a Silicon Valley. El viatge era el premi i tenia una part recreativa però també servia per formar-nos. Dos dels reptes que ens van proposar KPMG eren quins avantatges té el nostre projecte davant dels nostres competidors i per a quin espai i ‘target’ va destinat, és a dir quins serien els nostres clients.
.
RdR: I que més vau fer en el viatge?
L.R: A part dels reptes va tenir la seva part turística. Ens van allotjar a la Universitat de San Francisco. Des d’allà ens planejaven les empreses que havíem de veure a més de visitar la ciutat. Vam visitar moltíssimes empreses com Pinterest o Cursea i en totes elles ens van fer xerrades. Ens explicaven que feien i com treballaven. També vam visitar Google amb un treballador espanyol que ens va explicar la seva experiència de com havia acabat treballant allà. Al final Silicon Valley és la seu de tecnologia més important del món i ens van fer molts tallers tecnològics i relacionats amb tot allò el que es treballa allà.
RdR: Un cop acabat el viatge que ha sigut del projecte?
L.R: L’Obra Social fa un seguiment que és ‘La Incubadora’. Enlloc d’un concurs això és com una iniciativa que pots presentar un projecte i ells et preparen certes activitats i tallers que t’ajuden a fer el plantejament de com es portaria a terme la teva idea, com temes financers. En el nostre cas, per ser guanyadores, ja sabien que és un bon projecte i ens ho van oferir ells. A més, durant sis mesos t’has de reunir amb el grup i dues hores a la setmana has d’anar fent les activitats que ells et proposen. Després d’aquest temps ens portaran a un campus i trien alguns d’ells. Si finalment aquests projectes són realment potents els llencen al mercat.
RdR: Creus que d’aquí poc temps els vostres esforços es poden veure recompensats?
L.R: Realment ens hem apuntat a ‘La Incubadora’ perquè les persones de La Caixa que estaven allà ens ho van aconsellar i ens van reconèixer que ja era un projecte amb cara i ulls. Em faria il·lusió que ens agafessin, si aquests sis mesos fem un bon seguiment és molt possible que el llancessin al mercat. Però la veritat és que aquest pas no me l’acabo de creure. Fins on hem arribat és molt més del que ens imaginàvem en un principi i veure’l fet realitat seria molt bèstia.
.

El Projecte: Els competidors dels arbres
“El nostre projecte és diu Aira Pulita i proposa millorar la qualitat de l’aire que respirem  a les ciutats i les naus industrials. Per fer-ho plantegem la construcció de parcs amb estructures cilíndriques que tracten de reduir el CO₂ i produir oxigen” explica Rodríguez. Un projecte ambiciós que la clau del seu funcionament es troba al mar: “S’aconsegueix utilitzant microalgues que estan en una solució d’aigua marina. Dins d’aquestes estructures les algues produeixen l’oxigen durant les 24 hores del dia i en cap moment desprenen diòxid de carboni” específica la jove estudiant. Aquesta és la funció principal dels arbres, però degut al maltractament de l’ésser humà cap a la natura poden ser a la llarga els seus substituts.
Un projecte més propi d’alumnes d’una Universitat que no pas estudiants de Batxillerat. Entre l’últim any de secundària i el primer de Batxillerat van preparar el projecte. Però encara té més mèrit si es té en compte que les quatre estudiants estant en la vessant social i humanística de l’ensenyament post obligatòria, per exemple Rodríguez vol estudiar turisme: “Vam fer un prototip de l’invent i ens van ajudar alumnes del tecnològic perquè no teníem idea” reconeix. Un repte majúscul que ha rebut el seu premi.

Leave a comment

Your email address will not be published.

*