Joan Ramon Costa: “El Defensor ha de pensar, que en principi, el veí sempre té raó”

L’Oficina del Defensor del Ciutadà està tancada des del passat 29 de gener. Joan Ramon Costa va esgotar el seu segon i últim mandat al setembre de 2016 després de deu anys però ha seguit “en funcions” fins ara. Parlem amb qui ha estat l’únic Defensor del Ciutadà.
.
RdR: Com valora aquest anys com a Defensor del Ciutadà?
JR.C: Els deu primers anys, que tenia el temps i la visió que podia fer coses els valoro bé, un 7 o un 8. És cert que en la resolució de queixes sobre el principi de veracitat dels policies potser s’han quedat algunes coses penjades, però en global penso que ha estat positiu. I en comparació amb altres companys Defensors penso que estem a la zona mitja malgrat que hi ha altres també amb més mitjans. El tram final, aquests últims mesos en situació provisional ha estat pitjor. Fa un any van retallar les hores del personal deixant-lo en només una tarda i m’he anat assabentant de les decisions respecte la figura del Defensor quan ja estaven en marxa, considero que m’haurien d’haver convidat a explicar públicament la meva renúncia, per exemple.
RdR:Sempre s’ha lamentat que falta coneixement per part dels veïns i també reconeixement per part del govern. 
JR.C: Tinc la impressió que el concepte de l’actual equip del govern és diferent, com si volguessin una persona que passés els problemes del ciutadà a l’administració. Quan realment el que hem de fer és defensar al ciutadà quan l’administració no compleix. Pel que fa als ciutadans, és cert que moltes vegades arribaven a nosaltres massa tard, quan ja s’havien esgotat els terminis o després de molt temps de l’incompliment de l’administració. Penso que continua mancant coneixement per part dels veïns d’aquest servei, igual que passa amb l’OMIC.
RdR: Com veus la proposta que a partir d’ara sigui itinerant?
JR.C: És una idea molt maca. Però anar als barris comporta més temps i també necessites un local, un espai físic on poder treballar. Cal força temps per preparar una resolució perquè cal documentar-se i consultar informació. I per fer això cal suport administratiu i un espai on fer-ho. A més, tenir una oficina també facilita que la gent et vingui a buscar, et localitzi. S’hauria de combinar un lloc de treball i la visita als barris.
.
RdR: Què recomanaries a qui sigui nou Defensor del Ciutadà?
JR.C: Li diria que ha de saber escoltar i que pensi que inicialment el ciutadà sempre té raó. Si després investiga el cas pot trobar que no és així, però en principi sempre té raó i cal escoltar-lo i estar disposat a ajudar-li encara que vingui emprenyat. També li dic a qui ocupi el càrrec que em poso a la seva disposició per qualsevol consulta.
.
Es busca un nou Defensor 
El servei del Defensor del Ciutadà està tancat i es desconeix quan tornarà a obrir i qui serà la persona encarregada. Al ple de febrer hi ha prevista l’aprovació definitiva del nou Reglament que modifica el sistema d’elecció i estableix una rotació per barris.
Segons aquest reglament l’elecció del Defensor ja no es farà directament al ple municipal com fins ara. S’obrirà un termini públic de presentació de candidatures on també hi podran fer propostes les entitats. Serà una comissió formada per representants dels grups municipals i membres d’associacions i entitats qui analitzi les candidatures rebudes i presenti una proposta al ple municipal.
El procés no pot començar fins que el nou reglament estigui vigent.
.

Leave a comment

Your email address will not be published.

*



Aquesta pàgina utilitza galetes ('cookies'). Si continua navegant dóna el seu consentiment i accepta la nostra política de galetes, clica aquí per a més informació.plugin cookies

ACCEPTAR
Aviso de cookies