Acord per estudiar un canvi en el sistema de recollida d’escombraries

El ple d’abril va debatre novament sobre la recollida d’escombraries. Va ser amb motiu d’una moció presentada per Ciutadans. Un text on inicialment demanaven que s’estudiés la possibilitat de canviar el sistema actual per un de contenidors soterrats i que després de pactar-ho amb el govern deixava l’acord en fer un estudi sobre la viabilitat d’un nou sistema de recollida. A la proposta es van adherir tots els partits excepte el PP, que es va abstenir, i el PDeCAT, que va votar en contra.
Des de Ciutadans van valorar el canvi en la moció reiterant que la seva voluntat era posar sobre la taula el problema i iniciar els tràmits per canviar un sistema que consideren “obsolet”.
Pel PSC va intervenir el regidor, Antoni Francolí, que va ser el responsable polític de posar en marxa l’actual sistema. Francolí va recordar que l’actual sistema ‘Easy’ va arrencar al 2009, sent un dels primeres municipis que l’incorporava per a totes les fraccions i es va mostrar contrari als contenidors soterrats, perquè “costen cinc vegades més que els de superfície i el seu cost de manteniment també és més elevat”.
El PP es va abstenir queixant-se de com el govern ha gestionat aquest tema i recordant que ells ja han anat a dues reunions convocades pel govern sobre el sistema porta a porta que finalment es van suspendre. També va criticar al govern, amb duresa, el PDeCAt. Peñarando va recordar a l’alcalde que quan estava a l’oposició “ens donaven moltes lliçons, ens menyspreaven i ens insultaven quan parlàvem d’aquest contracte i la gestió de les escombraries” i que en la campanya electoral “van prometre el porta a porta i fer una planta local de compostatge” i que encara no ho han fet.
El servei més car, 2,3 M€ cada any 
L’actual contracte que l’Ajuntament té amb l’empresa Urbaser es va signar al maig de 2009 i va entrar en funcionament sis mesos després. Comprèn la recollida d’escombraries i la neteja viària. En total té un cost per l’Ajuntament de 2.304.694€ cada any, sent així la despesa més important de l’administració local. S’ha revisat en algunes ocasions per ajornar amortitzacions i per modificar algun dels continguts i ara fa un any es va prorrogar, ja que inicialment caducava als vuit anys, és a dir al novembre de l’any passat. Ara s’està en una pròrroga  “fins a l’entrada en vigor bé del nou contracte administratiu de la mateixa naturalesa, bé de la nova modalitat de la prestació del seu objecte”. I es va utilitzar aquesta fórmula perquè des del govern havien apuntat cap a la municipalització del servei i la implantació del sistema porta a porta. De fet el sistema de recollida d’escombraries i la neteja viària havien estat sempre molt criticats pels regidors del COP-CpR quan estaven a l’oposició, havent arribat a denunciar incompliments del contracte i demanar la resolució del mateix quan es va confirmar que l’origen del brot de legionel·losi del 2014 havia estat un camió de la neteja. Durant aquesta legislatura s’ha parlat de municipalització, de residu zero, de porta a porta, però no s’ha donat encara cap pas per canviar l’actual sistema més enllà de l’anunci d’aquest estudi.
.

.
No millora la recollida selectiva
Un canvi en el model de la recollida d’escombraries pot comportar millores pel que fa a l’impacte visual, les pudors o els sorolls de la recollida però cal tenir ben present també la gestió de les escombraries. I en això a Ripollet també hi ha molt camí per recórrer. Amb la posada en marxa de l’actual sistema, que posava fi al contenidor bicompartimentat, va pujar molt la recollida selectiva. En 2010 va arribar a suposar el 36,8% del total però la tendència ha estat a la baixa. En 2016, últim any amb dades, només arribava al 33,8%. Estem per sota de la mitjana de la comarca (35%) i lluny de la de Catalunya (38,6%). Som un municipi que genera pocs residus (0,96 kg per habitant i dia), molt per sota de l’1,11 de la comarca i 1.36 de Catalunya, però també en això anem a pitjor, com es pot veure a la gràfica inferior, en els últims quatre anys hem augmentat els residus en 50 grams més per habitant i dia. Però a Ripollet encara hi ha una altra dada negativa. Segons va apuntar al ple la regidora Pilar Castillejo se supera el 20% d’impropis a la matèria orgànica, és a dir 1 de cada 5 quilos que es recullen als contenidors marrons no són orgànica. Aquesta és una xifra molt superior al 14% que es dóna de mitjana al Vallès.
.

Leave a comment

Your email address will not be published.

*



Aquesta pàgina utilitza galetes ('cookies'). Si continua navegant dóna el seu consentiment i accepta la nostra política de galetes, clica aquí per a més informació.plugin cookies

ACCEPTAR
Aviso de cookies